Sunday, September 19, 2010

Cerita Sireh

Makin liat mengupdate blog mungkin juga saya semakin malas mungkin juga lumrah hari tertentu setiap bulan. Saya menulis blog kerana saya bisu bila berbicara. Sudah lama saya sedar saya ini dari spesis yang takkan berbicara kosong. memang saya tidak pandai berborak. tapi kalau ada yang sapa saya dan boleh masuk 'gu' mungkin ada yang terkejut melihat keramahan saya. Bukan saya sombong tapi saya sebenarnya Spesis Pemalu. Dan sebenarnya bukan ini yang saya nak bebelkan.

Sebelum itu saya iklankan ucapan tahniah kepada aunty kecik saya Zaira diatas pertunangannya dgn bakal uncle kecik saya (Insyallah) semoga pertunangan ini menjadi landasan mengenal budi dan terikat hingga ke ikatan pernikahan.
Majlis mereka berlansung dengan penuh beradat. mane taknye, pihak lelaki orang Nogori 9.

mengertilah saya sedikit sebanyak tentang adat mereka terutamanya dalam penyerahan sirih junjung, sirih dalam beg hinggalah makan sirih. Aduh, saya pun kena makan atas alasan saya masih single. (telan jelah. amat pelik rasenye) Kata org2 tua supaya cepat disunting, ada juga kata untuk naik seri. ape pun saya makan sebab hormat mereka. kang kecik hati pulak.. Puas jugak saya tetapkan niat berserah pada Allah, jauhkan saya dari syirik. bukan kerana sirih ini jodoh saya datang, tapi kerana Allah jua.

Sirih ini dimakan dengan sedikit kapur dan sepotong pinang. Banyak juga jenis daun sirih ni. ada sirih keling, sirih kampung, sirih ape ntah lagi satu, tak ingat saya nama dia. ada yang tgk urat, kalau luruh maksudnya itu (carila sendiri), yang urat bengkok begini. apepun Yeks pahit! tapi saya ingat dulu waktu kecik2 saya penah juga gigit2 sireh pinang kepunyaan datuk saya. mungkin sbb dah lama tak gigit agaknya. Oh selang beberapa minit selepas saya makan, adik si yang bertunang itu turut ikut makan. tapi cepat sangat tangan dia ambil sirih yg disumbat dgn kapur yang banyak. ee..ape agaknya rase dia. bagi yang belum penah cuba, sila minta tunjuk ajar orang tua. jangan main belasah je makan, takut hilang deria rasa nanti.

nancy ajram - artis wanita antara paling berpengaruh di Timur tengah. cantik cuma didunia..



1 comment:

  1. zaira dah makan... pedas!!!!

    walaupun tak letak kapur + gambir... daun tu dah sedia pedas.

    ReplyDelete