Wednesday, August 25, 2010

Bila Imam Bersuara

Salam 15 Ramadan. Alhamdulillah sudah makin dekat hari untuk mengejar malam lailatul Qadr. Semoga Allah memberi kesempatan buat kita bertemu malam berkah itu. Aminn..

Oh, saya muslimat jadi saya bukanlah imam. harap tajuk diatas tidak mengelirukan anda.

Hari ni mood saya nak berkisah sikit tentang kisah2 dibulan ramadan. ini cerita dalam Malaysia . adat mane datang tidak tau la saya.. tapi asal ramadhan je timbul mesti ade cerita pasal IMAM terawih.
Taman-taman, kampung-kampung, dusun-dusun, semua pakat meng"import" imam al-hafiz dari serata dunia utk imamkan rakyat kampung mereka ni. Imam local pun ada juga. bagus laa tradisi ni.. asalkan yg imamkan kite tu org baik2..org alim. yelah 20 rakaat takkan nak ulang2 4qhull je kan?

Ape yg kontroversi ke kontraversi eh? dalam bulan kita mengumpul pahala, masih ada kata2 sumbang. Komplen, tak puas hati hanya asbab yg tak masuk akal iaitu : IMAM BACA TAK SEDAP, TAK BEST, TAK SYAHDU mcm2 lagi. tak kurang juga komplen imam ni BACA SANGKUT, LUPA "LIRIK". Astagfirullah...

Kita ni solat nak dapat pahala ibadat. Hairan saya kenapa sempat lagi mereka2 ni nak komplen2. kalau ikutkan masa solat tu dengar imam baca sambil2 tu scan amal2 kita yang lepas2..layak ke masuk syurga? mohon Allah ampunkan mohon amal ibadat ni diangkat kelangit.. bukan dengar imam baca kemudian kita jadi JURI suara sedap atau tidak, pitching lari, tone takde...oh tidak. Bacaan perlu Tepat! bukan merdu. dalam solat solo pun kita tidak digalakkan baca berlagu kan?!

kadang2 trfikir mereka2 yang komplen ni terlupakah? jangan sia2kan amalan kita.

Bab lupa "lirik" ade juga hamba Allah yang komplen..imam baca sangkut2..kejap2 lupa.. tapi setahu saya walaupun tersangkut, tapi ada yg bantu betulkan bacaan. Apalah salahnya, imam ini masih remaja, belum hafaz habis lagi al-Quran, pastilah ada yang tergabung dgn ayat yg lain. kita ni pun nak hafal yasin pun tak lekat2 lagi sampai habis.

Asal dibetulkan kembali tiada masalah. lain laa kalau salah terus. Yang komplen pun, kalau suka sgt komplen, duduk rumah buat sendiri. Sebelum sebut tu, ingatlah tahap kemampuan kita.. kalau al-hafiz ke hafizah ke lain cerita. tapi baik pi duduk tempat imamlah klu nak komplen lepas tu dengar pulak org judge kita.

lumrah hidup ni mmg saya tau kat mana2 pun timbul masalah ni. buat jemaah semua, sebagai makmum, dah niat ikut imam dan niat nak solat terawih dibulan ramadan lepas tu kita dengan Allah je.. tak perlu komplen. dalam ibadat ni antara kita dengan Allah bukan nya nanti sebab baca tak sedap, amal kita tak sampai kat Allah..

Semoga Allah mengampuni umat Islam seluruh muka bumi ini, dan limpahi hidayah yang tak terhingga buat semua manusia seluruh alam.

Selamat beribadat semua muslimin dan muslimat.

*ps:
Ustaz khalid pesan, orang yg cerdik mendoakan orang lain dahulu kemudian diakhiri utknya. Malaikat kat kiri kanan kita ni turut meng"amin"kan doa kita, dan dengan izin Allah makbulnya doa kita keatas orang lain itu, pahala yang dibuatnya akan dapat pada kita tanpa menguraingi pahala org itu dan juga sebaliknya.. Allahu Alam. Selamat beramal. doakan kesejahteraan umat Nabi Muhammad yang masih ditindas. doakan mereka yang masih sesat, semoga Allah memberi petunjuk dan hidayah buat mereka. Amin..

No comments:

Post a Comment