Monday, October 1, 2012

Terkenang Bukit Cinta di Arafah


Terkenang saat memanjat Jaba Rahmah, satu-satunya bukit di Arafah..

Tugu putih itu aku tenung dari bawah disudut yang seakan akan biasa aku lihat sebelum aku sampai ke situ. Tiada yang aku rasa asing..selain udaranya yg berdebu kering. Unta-unta bunga berjalan anggun menarik peminat. Sudah cukup nyata, aku sedang berpijak di bumi pertemuan Nabi Adam A.S dan Hawa. Unta-unta disini tak ubah seperti beca di Melaka.. Aku tangguh dulu urusan dgn unta-unta yang berlebihan hiasan itu.

Dengan hati yg aman niat yang satu aku semat 1 doa untuk dihembus di puncak itu nanti..doa biasa-biasa saja kawan,.. Unta sesekali menjeling malu kerana tahu. Batu-batu juga sudah lali mendengar. Bermacam manusia kesitu pasti tujuan dan niat yang sama. Dalam bahasa apa pun, cara apa pun..laki-laki dan perempuan, tua, muda, anak kecil turut mendoakan hal yang sama. Kalau pun ada yang doa mohon lulus exam SPM, mungkin akhirnya akan berkait jodoh dan keluarga.  

Tanpa senaman memanaskan badan, seperti ada tarikan magnet di kaki jabal itu, kami terus mula mendaki. Langkah demi langkah, dari pasir ke batuan kecil, pijak dari satu batu ke batu yg lebih tinggi, kemudian lebih besar..eh patah balik sebab aku tak boleh lompat kerana terlalu tinggi. Aku hanya focus pada langkah kaki. Takut tersilap langkah boleh habis nyawa sebelum sempat berdoa. Awalnya aku terfikir juga, dah beratus tahun, kenapa kerajaan saudi tidak bina tangga disini? aku tanya abah, mama kerana mereka sudah pernah ke sini...mama cakap "dulu macam ada.. tapi.." - Kami terus saja mendaki, tanpa aku sedar sudah tinggal tak kurang sepuluh langkah menghampiri puncak. Aku tak ubah seperti semut membontoti kroninya. Mana ayah ku jejak situ jugalah aku pijak. Sesekali mengalah kerana tak mampu melangkah besar.. Terpaksa mencari laluan mudah. 

Subhallah.. Alhamdulillah, Sampai juga dipuncak suci itu. Aku hanya berdiri dari jauh menatap tugu putih itu sambil menghembus doa.. Klu diingatkan kembali agak kelakar juga doa aku. Lebih mohon pada ciri-ciri.. duniawi 80%..20% saja mohon agar dapat yang beriman. Ya Allah, ampunilah kejahilan hamba, mohon dikabulkan doaku yang Kau redhai.. sedang doa ada yg hulur marker padaku untuk tulis pada tugu itu, aku menolak.. sempat merakam kenangan dengan ibu. sudah puas dan yakin, kami mencari jalan untuk turun. Kira aku, mana naik situlah turun.. tapi ibu tarik aku kearah lain seolah dia teringat sesuatu..

"MasyaAllah.. ada tangga rupanya..." sia-sia aku mengatur skill untuk menuruni Jabal Rahmah ketika mendaki tadi.. 

Tapi kawan, aku nasihatkan. Tak usahlah lalu tangga itu. ikut saja laluan berbatu Jabal.. lebih selesa, lebih cepat. Aku mendaki tak sampai 20 minit. Tapi menuruni tangga hampir 1 jam! itu belum campur masa membeli kenang-kenangan dikaki Jabal itu.  -_____-"

p/s: Andai ada lagi peluang ke sana, akan aku penuhkan dengan doa-doa yang lebih baik.



No comments:

Post a Comment