Tuesday, July 6, 2010

JIP: Umrah Mac 2010 PT:3 : Warna warni Jabal Rahmah :)

Bismillah.. Ana tak ingat hari keberapa ana kesini. Tetapi bagi insan yang pertama kali menjejak kesini, tentulah ana sentiasa teruja :). Selesai solat subuh, kami 3 beranak lansung pulang ke hotel utk breakfast dan mmg sehari sebelum itu sudah dimaklumkan ada lawatan ke Jabal Rahmah. Teringat pesan2 sahabat2 yang bujang2 tu minta tolong doakan jodoh mereka.. :). Dikalangan jemaah mula bergurau senda mengenai jodoh.. maklumlah semua dah kahwin yang bujang pun cuma ada 5 orang shj rasanya, tentula termasuk ana.
Tepat 9pg kami semua seramai 26org sudah siap sedia cuma tunggu bas je. Ibu dan ayah mula cerita sedikt sebanyak ttg jabal rahmah dan tip2 doa bila sampai disana. Ana ni dari Malaysia ke Madinah dan Makkah mana2 pun doa ana tak berubah2. kadang2 bila dlm keadaan berasak hanya serah pada Allah yang Maha mengetahui.
Alhamdulillah, sampai sahaja di Jabal rahmah mata ana jadi segar melihat Unta-unta yg dihias dgn bunga2. teringat beca kat Melaka.

Ibu bergambar dengan Unta bunga..

Unta dan bunga

Unta dan bunga

Tanpa melengahkan masa ayah ajak naik ke puncak, Kami menurut je. First time mendaki dengan jubah (belasah jerr..). tengah2 mendaki ibu asik hairan. katanya dulu ada tangga... ayah pulak confident cakap dorang dah pecahkan laa tuu.. ana mmg tak tau apa cuma memanjat. Sampai di Atas punyalah ramai Umat nabi.. Semua berdoa. ada yg hulur marker suruh ana tulis nama diatas batu. tapi ana menolak. bagi Ana Allah lebih tahu dan dariNya segala nikmat.

Doa..jangan tak doa..

Sempat bergambar kenangan dengan ibu

Mari turun..

MasyAllah! benar kata ibu ada tangga.. rupanya kami naik arah lain..jadinya kami cuma menuruni bukit dengan tangga..tp sesak tuhan yang tau.. dlm sesak2 kat tangga tu ade juga orang2 jual barang dan minta sedekah.

Sempat lagi membeli-belah..


Wah..senang hati je unta ni..tuan dia mana??

No comments:

Post a Comment