Tuesday, September 11, 2012

Diselimuti Kehangatan Istanbul

Mimpikan Keindahan Istanbul

Entah kenapa sejak kebelakangan ni aku termimpikan kota Istanbul.
Aku ingin kesana dan sekuat keinginan aku ingin ke Makkah. Mungkin kerana terlalu rindukan Makkah jadi bila cerita negara-negara anbiya, aku pasti ingin ke sana.

Istanbul ada Masjid Biru.. Ya.. Masjid Sultanahmet.. Masjid Sultan Muhammad Al-Fateh..



Hujung tahun sudah aku merancang dengan sahabat (Arita) untuk pergi umrah sambil ziarah mesir. Dan awal bulan syawal aku berbincang dengan saudaraku yang pernah ke Mesir dan Turki. Mendengar cerita dari mereka, nafsu aku untuk ke Turki makin kuat. Dan aku ingin mengajak sahabat menukar haluan iaitu dari Alexandria ke Istanbul. Waktu itu sahabat sedang beraya di Leeds,UK. Jadi aku menunggu kepulangannya hujung bulan ini (september) untuk cerita tentang perancangan kami.

* * * * * * *

Kita merancang, Tuhan menentukan...

Tak lama lepas niat itu, saya dapat mesej dari sahabat menyatakan dia serta keluarga akan ke Turki dalam beberapa hari sahaja lagi. Terkesima saya.. Saya teruja dengan mesej dia, tapi saya hampa kerana tak dapat turut bersama. Dalam masa yang sama, rancangan saya turut terpadam. Bermakna jika dapat pergi Umrah dengan sahabat tahun hadapan, saya akan ke Mesir..

Seperti sedang melukis permandangan masjid biru diatas kanvas . sudah ditengah jalan, terpaksa kikis kembali catnya kerana bukan di atas kanvasnya.

pasti kawan terfikir, kenapa perlu kikis? biarlah, lukis yang lain pada kanvas baru.
Tak mungkin lah kawan.. Orang kaya mungkin boleh ke satu tempat berulang-ulang.. tetapi jika dengan Arita, pastilah saya akan pilih Mesir. biar sama-sama baru mengenal, sama-sama tidak bosan.

InsyaAllah pasti ada hikmahNya, dan perancangan Dia lebih baik dari kita.
Mana tahu Tuhan bawa aku ke Istanbul bersama belahan jiwa? <3 p="p">
Di KL sekarang ni sejuk.. suhu cuma sekitar 25~26 degree...aku terbeku dalam suhu 16 degree di pejabat ini. Sesekali diselimut nyaman dengan gambar-gambar indah dari Istanbul. Sahabat ini mengerti perasaan aku, sering dia update gambar-gambar di sana. Aku doakan semoga dia dan keluarga sentiasa selamat disepanjang perjalanan, diredhai Allah SWT dan menemui keajaiban indah disana..~ Aaaamin!


kehangatan Istanbul kuat bersamaku.

Enjoy the pictures!









Pagi itu aku terjaga..rupanya dia sudah selamat tiba dia Istanbul dan dia sampaikan hajatku dengan gambar di atas dengan status ini:

| A Dedication |

My dear friend, Nurul Anati Alawi had ask me to tag her the first beautiful Mosque photo from Istanbul. So this is the best I can get her on our first day.

p/s: The Süleymaniye Mosque, Istanbul
 

:)



Dgn photo ini dari sahabat: 

| Masjid Biru |

Dedikasi untuk sahabat yang merindui Istanbul. Semoga ada rezeki mu sahabat... mungkin bersama pelengkap hidup.. InsyaAllah.. :)

p/s: Sultan Ahmet Mosque, Istanbul
 

Aaamiin, Aaaamiin, Aaamiin Ya Allah. Terima kasih kerana memberi aku rasa cinta.. hanya pada Mu.

2 comments:

  1. Maaf kerana aku dan saya bersilih ganti..

    *aman*


    ReplyDelete
  2. <3 I am speechless... I never forget you in my prayer in each of the mosques I've visited.

    ReplyDelete